09 juni, 2006

Blåsta


Jag vet inte om det här är konfidentiellt men jag väljer ändå att "outa" det i hopp om att någon sakkunnig ska komma med tips.

När vi checkade in på vårt första hotell betalade vi först för två rum/en natt (512RM) och sen ville de även ha en deposition (600RM). Vi upplevde inte det som något märkligt utan var glad i hågen när vi drog iväg på stan. Dagen efter när vi ville förlänga vår vistelse med en behövde vi endast betala en deposition på 300RM och då började vi ana oråd. Vi förklarade situationen på flytande engelska för mannen i receptionen och hans svar var jakande och vi trodde vi var utan problem.

Jo, det är ju så att målet inte är över än. Senast i tisdags kväll ringde vi och skrek lite på dem, i hopp om att det skulle hända nåt. Men, utredningen pågår fortfarande.

Det tog ett tag innan någon egentligen förstod att vi hade ett problem. Vi förklarade steg för steg för snubben i receptionen hur han skulle gå tillväga och han plockade tom fram de pengar vi ansåg oss vara rättmätiga ägare till. Det var först när hans kollega la sig i som det kom fram att de ville ha mer pengar av oss, och inte alls betala ut något.

Ni vet, jag blev ju helt galen och skulle kontakta ambassaden och ringa UDs nödnummer innan jag sansade mig och pratade som om att jag hade trumf på hand när jag egentligen satt där rätt menlös och uppgiven.

Det blev ju en himla diskussion då förstås, teckningar ritades, balansräkningar skissades upp och vi förstod till slut att vi blivit blåsta vid den första betalningen. Andra gången fick vi kvitto men då tänkte vi att det var en deposition som vi "rockstjärnor" var tvungna att lägga eftersom de antagligen utgick från att vi skulle trasha stället.

Jag tänkte först att vi blivit senila när de tillät oss gå ner i katakomberna för att kolla på övervakningskamrorna. Inte skulle de väl släppa in oss där om de inte visste att vi hade totalfel, Wayne började tom tvivla på att vi hade betalat. I ett väldigt svagt ögonblick var jag även rädd för att bli överfallen och våldtagen.

De ville inte ge oss våra pengar, inte starta utredning en söndag och de trodde att vi skulle acceptera det. vi tjatade, stog på oss och till slut fick vi kolla övervakningskameran som tydligt visar hur vi betalar i två omgångar till hotellpersonalen. Bra så. Efter det lovade de att höra av sig följande dag och sen betala ut pengarna, vi kunde ju inte göra annat än att acceptera det. Men vi visste ju innerst inne att vi aldrig skulle se de där pengarna igen.

Nu är läget som så att vi ringt dem några gånger utan att ha fått nåt besked, den anställde som stal pengarna har fått fatt i Waynes nummer, grät i telefon och ville vi skulle ta tillbaka anklagelserna.

Så akta er för Holiday Inn i Midvalley, KL