03 juli, 2006

Min nya basker

En god vän till mig sa en gång att jag behövde en basker, jag kommer inte riktigt ihåg varför...och när allt kommer omkring spelar det kanske inte så stor roll nu, nu när jag har en.

Vi har alltså varit i Hiroshima. Staden där den första atombomben föll. Den 6 augusti 1945, 08:15. Att staden för evigt är märkt av den dagen förstår ni kanske, att det är monument, parker, minneshallar och museer är väl självklart och som en spot-turist har jag nu sett allt. Nog om det.

Jag hyser kärlek för Japan, det gör jag...man får ta det goda med det onda. Men som i lördag när vi skulle checka in för övernattning, då undrar man lite.

Om inte mitt minne sviker så skrev jag att vi skulle sova på bussen och sen barhoppa under natten medans vi följde kvarsfinalspelet. Det blev inte riktigt så. Om du tycker att jag har trötta ögon på bilden så kan jag säga att jag där inte sovit en blund på 30 timmar. Min partner däremot; hon sov på bardisken på en fullsatt irländsk pub under Tyskland-Argentina, i en skinnsoffa på en bar i stadkärnans utkant under Italien-Ukraina, gömd för personalen på McDonalds tredje våning och till sist med god utsikt över shoppinggatan på Excelsior café.

De hade inga dubbelrum lediga, bara enkelrum och det gjorde oss detsamma. In med en extrasäng och på med lite bränsletillägg så var det fixat. Men icke. Kvinnan i receptionen föreslog att vi tog varsitt enkelrum, sa att vi kunde få kolla på fotbollen tillsammans men att vi skulle sova separat. När vi insisterade föreslog hon ett annat hotell. Så höll det på tills vi snällt betalade för två enkelrum, plockade ut handdukar, kuddar och hygienartiklar från det ena rummet för att sen inte komma tillbaka. -bara i Japan.

Efter texten;

*Om du åker till Hiroshima, glöm inte den heliga ön Miyajima.

*Fotbolls-vm?...vad hände egentligen.

*Som bonus blir det en bild, var noga med att läsa bildtexten ordentligt.

2 Comments:

Blogger Jacke said...

Haha, lite dubbla budskap, eller..?

(Vet inte varför ingen länk till den större bilden fanns, men hursomhelst hittas den här.)

22:28  
Blogger Scenskräck by Jim said...

dubbla budskap?...det är väl ett solklart budskap; RÖK!

11:30  

Skicka en kommentar

<< Home