06 augusti, 2006

det pinsammaste du gjort?...

Nu har jag varit i Kyoto för sista gången. Det var varmt och klibbigt, men ändå så vackert. Vi pratade om hur annorlunda allt är här gentemot hemma, att man alltid blir överraskkad, ser någonting nytt, får någonting att fundera över...hemma skulle det aldrig hända att man stöter på en religiös ceremoni när man genar hem från tåget. Det kommer jag att sakna.

...det pinsammaste jag gjort?, gjorde jag idag. Vi sprang mest runt i souvenirbutiker för att få med oss de sista sakerna hem, sånt som kan vara kul att ha i framtiden och som bevis på att jag faktiskt bott här i nästan elva månader. Jag har länge varit fascinerad av kendosvärden och brukar ofta dra upp dem och leka med dem, men aldrig förr har det gått så illa som idag.

Det var en ganska stor butik, inte så bred men ganska djup. Jag hittade inte så mycket där inne utan tänkte jag skulle känna på ett svärd istället, kanske göra lite tricks, imponera på personalen, visa att även en gaijin kan utföra konstformen kendo. Det gick rätt bra..i tre sekunder. Sen drog jag svärdet rakt i en hylla och massa saker åkte i golvet med en krasch. Jag hörde folk komma springande, kände hur alla stirrade men jag kunde bara inte titta upp...

...i nästa affär vi gick in i hade de en "hands off" -skylt vid svärden, en alldeles utmärkt idé och ett tecken på att det kanske inte bara är jag som vill imponera med mina färdigheter.