21 juli, 2006

Blå gruppen

Första dagen i skolan, åk9

//Vi har bestämt oss för att dela in er i fem grupper//...//Ni kommer då ha alla era lektioner i den här nya gruppen//...//Indelningen sker efter olika kriterier//...//Kriterier såsom studiebenägenhet, förmåga att tillgodogöra sig kunskap, den betygsnivå vi bedömer att ni siktar mot//...//Ni som hamnar i vita gruppen kan gå med bonde Larsson så ska ni få lära er hugga ved, ni i blå gruppen kan följa med professor Fredriksson för en kort lunchdiskussion om kvantfysik innan ni kommer igång med era teorier om Palme-mordet//

Det sista var förvisso en liten överdrivt, men hela indelning var gjord som så att alla elever listats efter hur "skolsmarta" de ansågs vara och sen klipptes listan av i lagom stora grupper, det togs alltså ingen hänsyn till ojämnheter som framförallt brukade visa sig på matematiklektionerna, utan alla blev ett genomsnitt och sorterades.

Att det inte ledde till mer bråk och problem för lärarna måste nog ha förvånat dem själva mest, de kan väl egentligen inte på riktigt trott att det skulle gå att genomföra en sådan här sak i en så särskilt "orolig" årgång som min var. Men det gick alltså, ett helt läsår hann passera innan de fick slopa det för att kommande årskull hade speciella natur- och idrottsklasser.

Jag minns att för oss i blå gruppen var det som en dans på rosor, vi fick i många fall de betyg vi bad om, kunde dra oss undan för intellektuella diskussioner närhelst vi ville och blev till och med bjudna på kaffe och kaka av matsalspersonalen, fast det hade å andra sidan kanske mindre att göra med blå gruppen.

Bäst minns jag ett muntligt prov i geografi i slutet av året, precis innan slutbetygen skulle sättas. Jag och min partner hade svarat tillfredsställande men icke uttömmande på ett antal frågor om jordens yta och läraren gav oss ett VG. Vi, och vår sida, var dock inte nöjda med det betyget utan tyckte vi var väl förtjänta av ett MVG. Han tvekade först men ställde sedan två frågor, varav en om Islands vulkaner, som vi bollade mellan varandra och även med honom innan han tyckte vi gjort oss förtjänta av ett högre betyg.

Efter texten;
*Fast det var å andra sidan samme lärare som spelat in dokumentärfilmer på gamla porrkassetter men inte lyckats bli kvitt de första så förargliga sekunderna.
*Ana min förvåning igår när jag promenerade längs den så välkända Biwasjön och en sköldpadda dök upp vid min sida.
*Vad är egentligen kvantfysik?, finns det på riktigt?

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

det var tider det...

19:06  

Skicka en kommentar

<< Home