12 december, 2005

Det var ett tag sen sist, mestadels på grund av problem med logistiken

Alkolös helg. Istället för den vanliga onyktra lördagskvällen sa spenderades den framför tv:n efter att ha knallat runt hela(!) Kyoto i en fyrkant. Den längsta sightseeingdagen hitintills innehöll otaliga helgedomar (shintoism) och tempel (buddhism) samt ett slott dar ninjorna höll till. Anmärkningsvärt under dagen var; golvet i slottet som tjöt som 79 näktergalar (avsiktligt), kartans överensstämmande med verkligheten (vilket vi tyvärr inte drog nytta av), att Kyoto är stort och att gå inte alltid är det lättaste. De sista kilometerna fick vi ta taxi för att vår gode vän Malaysiern var förkrossad och vår gode vän Australiensaren haltade som han krossat höftkulan.

Det finns få saker som spontana saker; framförallt spontana utgångar. Kan ni tänka er att de faktiskt har en kurs som heter svensk kultur på mitt universitet och att jag var gästföreläsare. Inte så stort som det låter och definitivt ingen höjdare eftersom japaner aldrig skrattar, inte ens när man får till ett femstjärnigt skämt. Efter att vi fått i oss den efterföljande gratismiddagen (koreanskt) med tillhörande öl bestämde vi oss lite lätt för att dela en flaska rött. Vilket vi gjorde, och mer därtill. Det blev salsa, gratisdrinkar, barhäng och jag lyckades till och med förklara för en 46årig amerikanska hur man skriver ”shorts tories”. Det hela slutade med att jag och min gode kompanjon fick sova på golvet i ett kallt vardagsrum långt, långt hemifrån.

Bland övriga gästföreläsare fanns en tandläkare som studerat i Sverige, hon kallade oss för dåliga affärsmän eftersom vi i Sverige berättar för barnen hur de ska borsta tänderna och varför. Att de inte gör det i Japan fick vi bekräftat av frågorna ”Hur borstar man tänderna, hur ofta och varför?”, och ”Mitt tandkött blöder när jag borstar mina tänder, är det bra?” Tji fick vi som trodde vi skulle få frågor om svenskt studentliv.

Senaste tiden har jag sysslat en hel del med den japanska formen av poesi: haiku. Rätt knepigt och inte speciellt givande men jag har i alla fall spenderat mycket tid på det. Här kommer exempel på två av mina och två av haikuguden Basho. Jag tänkte ett tag göra lite extra research men sen kom jag på bättre tankar och kollade film istället.

An old pond Facing the morning frost
a frogs jumps into scarce birds take off
the sound of water another cup of coffee

At grand Himeji The summer grasses
strolling along an ancient path all that remains
a cockroach of warrior’s dreams

Besökte ett japanskt beerparty, dock endast som observatörer den här gången. Humorn i det hela är omöjlig att återge men det var något så otroligt roligt att se den oerhörda organisation alla hade i sina enhetliga dräkter; ljuslila flickor och röda pojkar. Undantaget var den manliga (som i pensionärer) Hawaiinspirerade orkestern som också använde sig av den ljuslila uniformen. Tror att vissa mattanter också avvek från klädseln.

På något sätt har jag lyckats missa att nämna att en hög procentsats av flickorna i det här landet har drabbats av grava problem med benen. Ni som tror ni har sett kobent och hjulbent ska verkligen komma hit och titta. Den som försöker lura i mig att det är avsiktligt ska få förklara för mig varför vissas ben är helt krokiga.

Dagens ord; Atari mae yarou? – Självklart, eller hur? Användningsområdena är begränsade då det är förhållandevis ohövligt och dessutom Kansaiben (jag bor i Kansai men pratar Tokyoben) så använd det inte för ofta, fördelaktigast i goda vänners lag.

Efter texten;

*Jag förväntas skriva 100 sidor skönlitteratur om mina upplevelser i japan –kan man printa bloggen?

*Vi har ett hål i vår vägg –men jag är helt oskyldig. Kan dock säga att det var resultatet av den största skiva vi haft.

*Placement test i Januari –intervju på japanska. Dock är mina språkkunskaper förvånansvärt bra så det kanske går.

*Fixat rummet –tog bara 3½ månad här, vågar inte ens nämna hur lång tid det tog i växjö

*Finns det något roligare än att supa skolans personal under bordet? Vi har lyckats med tre såhär långt, nästan fem.

*Internet har inte kommit än –ser mörkt ut.

*För inte så många år sedan så var alkoholberusning än ursäkt vid bilolyckor i det här landet, så viktigt är det med alkoholen här.

*Lekte med 75 för ett par veckor sedan, nu är det dags för 80 över bänken. Tyvärr kommer jag snart behöva hjälp för att hålla in magen.

*Fantomen på operan är helt klart en måste-se-film, -Wayne grät tom den sjätte gången han såg den.