20 december, 2005

God Jul och Gott Nytt Ar

Nya bilder uppe:
http://pg.photos.yahoo.com/ph/jimdoesjapan/album?.dir=9810&.src=ph

Det ar tisdag. På torsdag anländer söstra mi och på lördag är det julafton.

Vissa människor förtjänar en liten semester, andra inte. Jag tillhör den senare kategorin, förnekar det inte men tänker likväl dra iväg till Tokyo en vecka för lite nöjen. Min arbetsinsats de första månaderna här i Japan kan beskrivas med ett ord; skral.

Efter att intresset sjunkit lite allteftersom så har nu min buddhistfetisch återigen fått kraft. Den här gången handlar det enbart om Zen-delen, handlar i princip om att se saker för vad de är. Jag brukar kalla det tankarna innan man börjar tänka. Efter att ha mött den upplysta varelsen Tanaka Roshi och grupplyssnat på honom i 3½ timme så har jag bestämt mig för att möta honom privat. Först måste jag dock träna på att sitta på golvet, en riktigt pina är det.

Det snöade i helgen; när jag kom upp på morgonen såg jag att någon hade lekt på balkongen, självklart var det min kära rumskompis som för första gången upplevt snö. Han var lyrisk fram tills vi var ute på promenad och han konstant höll på att halka.

Vi hade alla förutsättningar, dörrarna stod vidöppna, vi var framtidens filmstjärnor här borta på ön. Haffade på gatan blev vi och klockan tjugo i fem på lördagsmorgonen ringde väckarklockan. Det handlade till en början om en statistroll i nästa års storfilm men sen var tanken reklamfilmer, större roller, bilder. Jag hade kunnat bli hur stor som helst. Hursom; vi satt i en buss i tre timmar ut till en vacker liten ö där filmen spelades in, den handlar om Beethovens nia i ett fångläger i Japan under första världskriget. Dagen handlade om omklädnad, köldskador, väntan, sova i bussen, omklädnad och slutligen betalning innan bussen gick hem igen.

Det var ungefär som lilla Europa; cirkus hundra ”vitingar” på samma plats i Japan kändes lite speciellt. Var man än vände sig hördes franska, tyska, spanska, flamländska, israeliska och svenska förstås, väldigt intressant. Noterbart är att spanjorer i grupp inte sparar på krutet.

En förhållandevis ärlig försovning på söndagsmorgonen gjorde att det inte blev nåt jobb. Bestämde mig sedan för att skippa även söndagen, kommer antagligen gråta floder över de pengarna senare. Istället blev det skolgång, jämförelsevis ganska roligt. Har även bestämt mig för att inte satsa på en karriär som statist, de där killarna får verkligen lida. Nästan så att man ville anmäla sig frivilligt till att kratta, städa, lyfta; ingen höjdare att vara sysslolös i kylan.

Han presenterade sig genom att glida in i bussen, sen blev det värre.
-Är det här min buss? (inget svar)
-Har någon sett min väska, det ligger en rosa mössa i den?
Att försöka återfå sin väska genom att beskriva vad som ligger i den är enligt min mening komik, näst intill genialiskt. Ingen pratade med killen förrän han, efter att ha tjyvlyssnat ett tag, utbröt ”Hej Sverige” Han berättade om sitt liv som deprimerad, att han kommit till Japan för att skaffa sig social kompetens för ”det kan ju vara bra att ha”, Att han var intresserad av sånt som inte var accepterat i samhället (läs mangaporr), att han var en tv-spelsberoende norrlänning som numera var skriven i Stockholm, att han hade en hebefilistisk läggning (sa att det inte var pedofil men nästan), att han haft en japansk flickvän som besökt honom, lämnat honom och blivit tillsammans med en kompis till honom under de två veckorna hon var i Sverige. Killen enda räddning var nog att han var lite smått efterbliven, utan det hade han nog aldrig klarat av den stora stygga världen.

Dagens ord; Akemashite omede too gozaimasu- Hoppas du får ett gott nytt år. Att bemästra det här ordet kan vara lite svårt eftersom from den 28 så ska man istället säga yoi Otoshio fram tills klockan slår nytt år då är det dags för det första igen. Jag börjar så smått komma in i det och har ställt in mig på repeat.


Efter texten;

#Klarade även 80 förvånansvärt enkelt.

#Två veckor nu utan en droppe alkohol (alltså är jag för tillfället en nykter alkoholist)

#God Jul – Meri Kirisumasu.

#Vi har löst en DVD till lägenheten, åh ljuva himmel.

GOD JUL OCH GOTT NYTT ÅR PÅ ER ALLA!