29 januari, 2006

Hörde ni om Januari?

Månader delas lättast upp i två delar; halvan man spenderar med lillasyster och halvan man pluggar. Förvisso var hon här mestadels i December och Internet stal tiden från böckerna, men jag antar att ni är med på grundresonemanget.

Det som började med att jag var en timme sen till flygplatsen, fortsatte med ett antal hurtiga dagar i Kyoto, en vecka i Tokyo och sen några slappare dagar här i Seta slutade med att vi glatt vinkade av varandra på Kansai international airport. Jag menar, vem orkar på riktigt stå ut längre än två veckor med sin storebror?

Asakusa; favoritstället med schysst miljö och ett snyggt tempel. Dock turistvarning. Här går även att hitta bra många konstiga ätbarheter.

De klagomål jag tidigare haft på kärlekshotellen är under redigering. Kärlekshotell sparkar rumpa. Vi bodde fem nätter i dessa flärdfulla sviter för en förmånlig penning (billigast 380:-, dyrast 800:-) och det måste sägas direkt att jag gärna gör om det. Nackdelarna är att man måste checka in sent, måste vara pojke-flicka, kan bli inlåst under natten, kan bli nekad om man inte talar språket flytande och det blir lite knepigt om man inte är ett kärlekspar. Fördelarna är i princip allt annat. Väldigt rena, ofta rymliga, gratis vatten, alla möjliga hygienartiklar, gratiskondomer, stora badkar, väckning på morgonen samt möjligheten att köpa öl, läsk, snacks, porrfilmer, massagestavar, mer kondomer, vibratorer och funktionerliga dräkter direkt i minibaren. Dessutom ett extra plus för det rummet som hade ett galoninklätt X på väggen med tillhörande handklovar. Briljant.

Shibuya; Blev så småningom stamstället där vi spenderade de flesta nätterna inklusive nyårsnatten. Supa, shoppa, bio, spela, sjunga, fika; allt går att göra överallt. Gångavstånd till Oyogiparken med Meijishrine och OS-arenorna. Starbucks mitt emot stationen för att kolla folk är en bra plats. Det var här jag såg en ung västerländsk kille dejta en japanska på japanska. Ibland är livet bra orättvist.

Om man som jag har hört att Tokyo är världens folktätaste stad (personer/yta) så kan jag meddela att man blir ganska paff när man stegar runt där den första Januari och hela stället är helt övergivet. Visst att typ hela landet har en kort semester just då, men Tokyo ska inte bara kunna bli folktomt sådär. Tilläggas bör även att även i Tokyo behövdes karta och spring i benen för att få fatt i en bankomat som accepterade utländska kort. Och ni trodde att Japan var ett I-land.

Shinjuku; Förutom friendlytown med alla dess regnbågsutsmyckade barer och alla ultramoderna byggnader var inte det här ett ställe som tog vår anda. Plus dock för shoppingen.

Det är inte alla som är mottagliga för maten här. I sanningen namn så var inte heller jag så förtjust i sushi första gången. Fast jag var väl inte lika anti som lillasyster, det tog oss en vecka innan vi vågade oss på något annat än hamburgerkedjor med amerikanska namn igen.

Harajuku; Det absolut mest anmärkningsvärda var alla afrikaner. Har knappt sett någon tidigare och nu fanns det helt plötsligt massor. Såg en del märkliga kids, men inget mer än ansiktstatueringar och spikar i kinderna. Att stället är ett nytt modemekka förstår man när man ser de flesta stora modehusens skrytbyggen på ena sidan och på andra sidan ser att de resterande öppnar sina nu i vår. Den vita Diorbyggnaden var min favorit.

Så kom då slutligen Internet. Efter att jag väntat i fyra(!) månader så dök det en morgon upp fyra(!) japaner för att se vad som gått fel, de hade ju varit där och fixat allting tidigare och jag hade ju bara haft att logga in. Det tog dem ungefär tre(!) timmar att förstå att mitt namn inte var Josefine Kettner och därefter inse att de installerat fel grejer i fel rum. Medan de skämtade högt om att jag inte kunde förstå vad de sa så konstaterade jag att fri konkurrens på telemarknaden (och Internet däri) kanske inte är så himla dumt. Topp tio på min "dummaste människor jag träffat" lista.

Ginza, Roppongi, Ueno och övriga platser vi besökte får ingen plats här på grund av utrymmeskäl samt att de inte tillförde särskilt mycket.

Fujuyasumi de boku no imoto wa nihon ni kimashitaka - min lillasyster kom hit på vinterlovet. En inte så användbar fras i sig men med en del förändringar kan man till exempel säga att min moster åkte till schweiz under tre veckor.

Efter texten;

*Inte trodde jag att jag skulle vara en sån stjärna på det muntliga testet.

*Av alla de japaner jag träffat så är nog andelen med engelska språkfärdigheter störst bland uteliggarna. Finns att träffa framförallt i Uenoparken men även i Oyogiparken.

*Zoo i Japan; gå aldrig dit. Smutsigt trångt och ensamt, inte konstigt de stackars djuren knallar runt i cirklar.

*Disneyland är Disneyland; Musse, köa, åka, äta, köa, Piff, äta, köa, titta, Långben, köa, åka, Kajsa, äta.

*Efter att vi levt på yakisoba(nudlar) en hel månad börjar Jag och Wayne så smått utveckla skörbjugg.