31 januari, 2006

Off to Kyushu

Att leva efter svensk tid håller inte riktigt om det är så att man vill se någonting annat än dygnets mörka timmar. Men jag är inte arg. Att internet numera är en del av mitt liv innebär bara glädje.

Jag ska alltså iväg till Kyushu. Den tredje största av Japans fyra huvudöar, dessutom den sydligaste. Detta gör att jag packar med badbyxor trots att jag vet att jag inte kommer behöva använda dem.

Pissnissar; har aldrig tidigare sett någon japan pissa bredvid vägen tidigare, idag såg jag två. Helt ogenerat halade de ut lillen och pissade på varsin stenmur. Tilläggas bör att de inte var från samhällets nedre botten; den ene var naturvårdare (typ gatsopare) och den andre hade hela kläder.

Resan har varit mer eller mindre planerad ett tag men det var först idag som jag slog slag i saken och bokade biljetten. Blir färja från Osaka till Beppu där jag tänkte bada järnet i varma källor. Sen tänkte jag prova på den ädla konsten liftande. Har fått ett fåtal tips från två av mina vänner men behöver fler så jag är mottaglig för sådana. Ruttenär tänkt som följer; Beppu-Kagoshima-Nagasaki-Fukuoka, därefter skulle det vara kul att plocka Hiroshima på vägen hem till Kyoto.

Språkbarriärer; de varnade mig för att jag skulle få det svårt på Kyushu eftersom de pratar med så stark dialekt. Ungefär som om det är skulle vara svårare för en nyfödd att lära sig skånska än norrländska.

Kommer att göra den här resan med en väldigt tight budget och försöka få pengarna att räcka till så länge jag kan. När pengarna är slut är resan slut. Därför börjar jag morgondagen med att köpa sovsäck och "en liftares guide till Japan". 70.000 (5000:-) och det tickar redan ner.

Dagens ord; Ashita hittori de Kyushu ni ikimasu -Imorn åker jag ensam till Kyushu. Byt ut Kyushu mot valfri plats och du har din egen mening.

efter texten;

*Ironi och sarkasm finns fortfarande inte i det här landet.

*Den sista kaviaren tog slut idag

*Ska posta studieförsäkran till CSN imorn, lite drygt en månad sent.

*Gav upp och klippte håret kort igen.