04 februari, 2006

Beppu

Om man vill dra pa en billig resa ar Japan inte att rekommendera...ajajaj

Farjan fran Osaka tog 13timmar och var forhallandevis behaglig, spenderade sakerligen 2 av dem i badet. Till storningsmomenten horde att jag lag i en stor sovsal och att 17 japanska ungdomar fick tjutattack mitt i natten nar de sag en upplyst bro ga parallelt med baten.

7000 (500:-) yen betalade jag totalt fran Seta till Bebbu, men da har jag inte inkluderat Olen pa farjeterminalen.

Det tog ett tag innan jag lyckades losa sovplats, blev Beppu youth hostel. Ett enstjarnigt uppehalle uppehalle placerat bredvid Beppu arena och ett tiotal tennisplaner dar aktivitet pagar dygnet runt. Jag funderade lite pa det annorlunda i att jag endast fick ett halvt orngott och ett underlakan, nar jag senare pa natten upptackte en tandborste i mitt palakan forstod jag pa ett ungefar hur ofta de bytte sangklader.

I stralande solsken drog jag sedan upp i bergen ikladd endast shorts och flipflop, en lite miss skulle det visa sig da jag senare gjorde en Jimmy och skar upp hela stortan. Uppe i bergen hittade jag ett overgivet nojespalats och langt in pa en stig aven ett schysst vattenfall, riktigt nice var det att ga i solen och plocka apelsiner narhelst man blev hungrig.

Om de atta helvetena som Beppu ar kanda for kan jag bara saga en sak; overskattade. I princip var det massa anga som steg upp fran vatten i olika farger. Tog massa kort men eftersom det var sa mycket anga blev jag till slut tvungen att kopa en vykortssamling for att ha nat att visa upp. Bast var den jattelika Flodhasten med hard konkurrens fran den snuviga elefanten. Alla till synes avlidna krokodiler de samlat pa hog var inte ens i narheten.

dagens ord; yo parattara nihongo umaku naru -japanskan blir battre nar jag ar full. Funkar typ alltid och drar ofta ner skrattsalvor. Jag anvande den flera ganger pa torsdagskvallen da de gamla tanterna blev lite for nargangna och berommande. Kan ha varit ett daligt drag.

Efter texten;

*Halet i vaggen ar lagat - eller det ar kvar men de satte atminstone ny tapet over det.

*Det coolaste med Beppu ar latt att det kommer upp anga overallt; brunnar framforallt.

*Nar det kommer till att laga hal i asfalten ar det tveksamt om japanerna ar varldsledande. Enligt egen observation behovde fem gubbar for det. En for att smeta ut asfalt, en for att platta till det, en for att halla utkik, en for att vakta bilen och slutligen en for att leta upp nasta hal.

*Har antligen kommit underfund med storheten i att ta en ol, nar det dessutom sker pa stranden en ljummen kvall ar det ljuvligt.

*Bokprojektet ar igang igen , forfattaren har fatt en nytandning och anser sig kunna samla ihop tillrackligt med material under sitt utbytesar. arbetstiteln ar sjalvklar; "alla vil ju vara Jack"